BLOG
Chýba nám High End Mníchov
20.7.2020
Nostalgická spoveď tímu Bis audio o jeho putovaní za výstavou. Bola to už naša každoročná tradícia. Podobne, ako keď ľudia oslavujú Vianoce. Navaria si najlepšie jedlo, napečú si najsladšie koláče, vyobliekajú sa, potom idú do kostola a oslavujú spolu s rodinou či priateľmi...
Tento rok je však iný. Bolo zrušených mnoho podujatí a nad jesennými a zimnými výstavami sa vznáša mrak neistoty. Jedna z nich však mala pre nás akýsi posvätný význam a vždy sme sa na ňu poctivo pripravovali. Na HIGH-END Mníchov sme sa tešili. Ide o najväčší medzinárodný veľtrh pre fanúšikov tej najlepšej reprodukovanej hudby. Nájdete tu stovky vystavovateľov z viac než 40 krajín sveta. Napriek tomu, že pre nás to bolo najmä o práci, o mnohých obchodných stretnutiach a rozhovoroch, vždy sme si našli čas na rôzne ukážky tých najnovších výrobkov, či kozmických technológií. Obdivovali sme šikovnosť, dôvtip a zručnosti, s akými sú špičkové produkty vyrobené. Vždy, keď nás nejaká novinka prekvapila a očarila, snažili sme sa ju priniesť až do vašich domovov, aby ste si podobný emocionálny zážitok mohli okúsiť aj na vlastné uši. Pred pár rokmi sa nám presne týmto spôsobom podarilo objaviť Devialet.
Boli to časy, kedy sme boli zvyknutí, že čisto digitálne zosilňovače musia byť síce presné a dynamické, ale zato boli veľké, strohé, chladné, bez farby. Zrazu sa však predstavil tenký chromovaný prístroj, ktorý búral stereotypy o poriadnom zosilňovači.


S jeho pomocou sme sa ocitli v skutočnej zvukovej triede High-End, plnej detailov, ale aj prirodzených zvukových odtieňov. Keď bolo treba bol jemný a mäkký tak, ako si to vyžadoval reprodukovaný hudobný nástroj. V tom okamihu akoby sa spojili superlatívy digitálnych zosilňovačov s jemnosťou a čistotou elektrónových prístrojov. Hneď na výstave sme začali prvé priateľské rozhovory a výsledok môžete dnes vidieť aj počuť v našich predajniach v Bratislave, Banskej Bystrici alebo v Košiciach.
Na výstave HIGH-END Mníchov sa každý rok túlame v spleti posluchoviek, kde mnohé malé garážové firmy predvádzajú svoju predstavu o najlepšom zvuku. Na druhej strane je tam prezentovaný aj skutočne veľký a noblesný svet, kde nie je problém zaplatiť aj 400 000 Euro za jeden komponent. Práve v Mníchove si môžete ohmatať napríklad Transrotor Gravita. Osobne vám ho predvedie pán Rake, ktorý sa vám bude venovať a vysvetlí všetky zaujímavé detaily. Transrotor tiež vždy pripraví pre návštevníkov netradičný kalendár. Táto špeciálna verzia má síce tiež 12 mesiacov, ale sú usporiadané od mája do apríla budúceho roku, čím sa vyzdvihuje práve dôležitosť tohto sviatku hudby.
Na uvítanie už tradične dostanete vychladený pohár so sódou a nakrájanou limetkou. V teplých májových dňoch to bolo vždy očakávaným osviežením. Ďalším lákadlom, prečo ísť na tento veľtrh, sú novinky od známych firiem. Mnohé z nich si prezentáciu nových produktov odkladajú práve na toto podujatie. Tu totiž môžu zároveň osloviť svojich obchodných partnerov, novinárov, aj jednotlivých návštevníkov výstavy a osobne sa postarať o ich spokojnosť. Malé pohostenia alebo spomienkové predmety sú samozrejmosťou. Takto sme boli aj na prezentácií nových reproduktorov Bowers & Wilkins, kde sme sa spolu s novinármi zo Slovenska dozvedeli mnohé o výrobe produktov a použitých materiáloch.
Samostatnou kapitolou sú soundbary. Najprv prišiel jeden a dnes sa už mnoho výrobcov ním pýši vo svojich portfóliách. Podobne to platí aj pri výrobkoch najvyšších kategórií, ktoré sa nie vždy dostanú aj do našich končín. Skutočne hlbokú pamäťovú stopu zanechali najvyššie Avangardy, na ktorých nám pustili Kraftwerk s dobre známou “We are the Robots”. Dynamika, s akou skladba hrala nás zatlačila do kresiel. Až sme sa trochu báli, že elektronické bicie nás zasiahnu do hrudníka. Veľkosť týchto majstrovských hornov však nie je určená pre väčšinu obývačiek. Pri platení zasa rozmýšľate, či si nekúpiť radšej malú garsónku.


Ďalším veľkým zážitkom boli stretnutia s osobnosťami. Napríklad, krátke stretnutie s Davidom Chesky (Chesky Records). Prehodili sme zopár viet, zaspomínali si na dobu, keď nahrával v bratislavskej Redute, odfotili sme sa spolu. Natrafili sme tu aj na Williama Lowa (AudioQuest), ktorého sme dovtedy poznali len z fotografie v zasielaných podkladoch. Na vlastné oči sa dá vidieť aj pána Van den Hula (V.D.H.). Vždy veľký dojem, japonského samuraja, robil dnes už nebohý Ken Ishivata (Maranz). Jeho dlhé vlasy v cope, prísny výraz a diaľkové ovládanie v ruke dotvárali povinný kolorit tejto veľkolepej oslavy hudobnej reprodukcie, ale aj hudby ako takej. V rôznych častiach obrovského výstaviska vždy prebiehali rozličné hudobné produkcie.
Nemecké časopisy tiež urobili za tie roky mnohé prezentácie. Porovnávali zvuky gramofónov, alebo riešili už toľko spomínané rozdiely analógu a digitálu. Do pamäti sa nám vrylo porovnanie jedného, dvoch a deviatich subwooferov. Najväčší počet presne rozmiestnených prístrojov po zadnej stene neprinieslo predpokladané zväčšenie objemu basov. Bolo to nastavené tak, aby zvuk bol prirodzený, ale zároveň sa spresnili detaily a vystúpili informácie, ktoré sme už v takých hlbokých tónoch nečakali.
Keď zhrnieme čo všetko nám prináša táto výstava do jediného slova, tak je to určite slovo rozvoj. Či už sa sústredíme na značky, ktoré my sami dovážame, alebo na novinky, spôsoby zapojenia a iné informácie, ktoré nás vždy posúvajú vpred. A tak dúfame, že sa už čoskoro uvidíme, buď na bratislavskej výstave, na iných výstavách a napokon aj v máji na tomto sviatku hudby svetovej úrovne, na výstave High End Mníchov 2021.