BLOG
Bang & Olufsen – novinka v našich predajniach
20.5.2020
Ďalšia renomovaná značka v našom portfóliu - dánsky výrobca high-end produktov Bang & Olufsen poteší audiofilov, aj milovníkov excelentného dizajnu. Keďže ide o nové partnerstvo, nezaškodí malá rekapitulácia bohatej firemnej histórie.
Takmer storočie inovácií
Dánsku spoločnosť Bang & Olufsen (B&O), vyrábajúcu a vyvíjajúcu luxusnú spotrebnú elektroniku, audio komponenty, televízory a telefóny, ktorá 17. novembra 2020 oslávi 95. výročie svojej existencie, založili v meste Struer v roku 1925 priatelia Peter Bang a Svend Olufsen.
Nevznikla síce ako garážová firma, ako niektorí IT titani 20. storočia, ale nebola od toho ďaleko. Rodičia S. Olufsena poskytli na povale svojho domu miestnosť, aby sa kamaráti mohli venovať svojej rádioamatérskej vášni, high-tech novinke tej doby – rádiovým prijímačom.
Výrobou rádií Bang & Olufsen zároveň získal rešpekt a meno, keď v roku 1927 priniesol na trh rádio s integrovaným zdrojom, ktoré sa dalo napájať striedavým prúdom zo zásuvky. V ére keď sa rádiá štandardne napájali z batérií, predstavovalo rádio Eliminator revolučnú inováciu. Tento počin akoby predznamenal aj budúci vývoj firmy v duchu technologických inovácií a dizajnového progresu.
Už v roku 1929 Bang & Olufsen predstavili rádio Five Lamper, ktoré zaujalo vďaka Art Deco dizajnu a v roku 1930 prišli s ďalším inovatívnym riešením – prvým rádiogramofónom.
Známe logo B&O vytvoril v roku 1931 dánsky maliar Henning Dahl-Mikkelsen a firma sa ním prezentuje dodnes.

Zakladatelia B&O Peter Bang (vpravo) a Svend Olufsen

V období pred 2. svetovou vojnou B&O rozširovala svoje portfólio aj do oblasti záznamových zariadení zvuku pre filmový priemysel a v prenesenom význame aj do audiosystémov pre autá. Vyvinuli totiž ampliónové ozvučenie na hlásenie správ montované na streche vozidla. Zakladatelia vtedy zrejme netušili, že ich Hi-Fi systémy sa o mnoho rokov neskôr (žiaľ, až po ich smrti) objavia vo viacerých luxusných značkách automobilov, tentoraz však v interiéri.
S ikonou Beo
Známa predpona Beo, ktorú Bang & Olufsen používa pri označovaní svojich produktov, bola prvýkrát použitá v roku 1938 v názve rádia Beolit 39, čo bol zároveň prvý rádioprijímač v bakelitovom kryte. Svoje produkty B&O ale celkovo označuje originálnymi názvami, ktoré zároveň umožňujú identifikovať, o aký komponent ide. Pozrime sa aspoň na niektoré:
Beocord sa vzťahuje na magnetofóny. B&O bol priekopníkom v technológii kaziet a spolupracoval s Dolby HX Pro. Beomaster označuje prijímače. Slávny je Beomaster 1900 z roku 1976, ktorý bol prvým produktom spotrebnej elektroniky s dotykovým ovládaním.
Označenie Beogram pre gramofóny neskôr zahrnulo aj CD prehrávače. B&O vyvinul elektronicky riadené tangenciálne gramofóny v 70. rokoch 20. storočia. Prvým bol Beogram 4000 z roku 1972. Beogram 6000 je pre svoj jedinečný dizajn vystavený v Múzeu moderného umenia v New Yorku.
Beolab zastrešuje zosilňovače a aktívne reproduktory. Od roku 2011 všetky nové aktívne reproduktory využívajú ICEpower. Klasické (pasívne) reproduktory od B&O zas nesú označenie Beovox. Pre súčasný sortiment hudobných systémov a zvukových produktov, vrátane dokovacích staníc pre zariadenia iPod / iPhone / iPad je zaužívaný názov Beosound.
Pod označením Beoplay sa ukrývajú značkové slúchadlá, kompaktné káblové reproduktory, aj bezdrôtové reproduktory.
Beocenter sú integrované zvukové systémy, zahŕňajúce napríklad prijímače, gramofóny, kazetové magnetofóny a podobne, ktoré B&O vyrábala.
Názov Beolit používa rad prenosných rádií a práve v tejto skupine zariadení mala predpona „Beo“ premiéru v uvedenom roku 1939.
Bang & Olufsen vyrába mimoriadne široký sortiment produktov nielen z oblasti audio-video techniky ako mikrofóny Beomic, televízory Beovision, mediálne prehrávače Beoplayer, ale aj budíky Beotime a telefóny a telefónne príslušenstvo BeoCom a BeoTalk. Niektoré časti portfólia však z úsporných dôvovov utlmil, iné naopak podporil.

Beogram 6000

Silní aj v krízových časoch
B&O dokázal prekonať krušné časy a firma sa viackrát dokázala zregenerovať z krízových situácií. Vážnou skúškou bolo obdobie 2. svetovej vojny, ale aj počas nemeckej okupácie Dánska B&O v roku 1941 predstavil originálne rádio Grand Prix 41 so skrývateľným ladiacim panelom.
Počas vojny firma vyrábala rádiové prostriedky pre povstalcov a keďže odmietala kolaboráciu s Nemcami, doplatila na to v roku 1945, keď okupanti vypálili jej továreň.
Po vojne sa však výroba obnovila a už v roku 1947 B&O predstavil prvý európsky rekordér Beocord 84U a na tie časy špičkové rádio v drevenej skrinke Grand Prix 48CH.
Hoci tuner pracoval len s rozsahom dlhých a krátkych vĺn, reprodukciu zabezpečovali dva reproduktory s priemerom 25,4 cm a rádio sa považuje za jeden z prvých Hi-Fi produktov.
Po založení Európskeho hospodárskeho spoločenstva v roku 1957 sa za železnou oponou otvorili trhy a B&O musel čeliť konkurencii. Firma sa rozhodla expandovať a jedným z najúspešnejších produktov tohto obdobia bolo rádio Beomaster 900. Koncov 50-tych rokov sa Bang & Olufsen zapísal do histórie audiotechniky aj systémom na automatickú výmenu platní. Technológia sa využívala v hudobných skriniach (jukeboxoch), aké si mnohí pamätáme z reštaurácií a kaviarní aj u nás.
V čase rastúcej konkurencie stavil dánsky výrobca na výnimočnosť v dizajne aj v technológiách, teda na trend, ktorý je dodnes neoddeliteľnou súčasťou high-endu. Zodpovedali tomu aj exkluzívne ceny niektorých produktov a z B&O sa čoskoro stala kultová značka.
V 60. rokoch prišiel do tímu dizajnér Jacob Jensen, ktorý dodal produktom B&O modernistický dizajn. Zaujímavé je, že Bang & Olufsen preferoval spoluprácu s externými dizajnérmi, čo im umožňovalo zachovať si vysokú úroveň tvorivej voľnosti a kreativity.
Z ikonických produktov poslednej tretiny minulého storočia spomeňme Hi-Fi zosilňovač Beolab 5000. Na trh prišiel v roku 1967 a s cenovkou v prepočte 325 dolárov to na tie časy nebol lacný kúsok, podobne ako gramofón Beogram 4000 z roku 1972, ktorý stál 500 dolárov.
V roku 1976 predstavil B&O spomínaný receiver Beomaster 1900 a v roku 1978 Beomaster 1400. Tento stereozosilňovač s VKV/FM tunerom dodával 2 x 25 W výkonu do 4 ohmových reproduktorov a s frekvenčnou odozvou 20 Hz až 30 kHz a nelineárnym skreslením pod 0,1% predstavoval koncom 70-tych rokov audiofilskú špičku. Takýto frekvenčný rozsah však dokázal teoreticky využiť len z pripojiteľného gramofónu, lebo rádio, ani magnetofón (takisto ako externý zdroj) takúto odozvu nedosahovali a digitálne audio bolo hudbou budúcnosti.
Ťažké časy pre Bang & Olufsen prišli opäť v 80-tych rokoch. Spôsobila ich konkurencia
japonských a ďalších ázijských značiek, aj interné problémy vo vedení firmy. Začiatkom 80. rokov však tím posilnil britský dizajnér David Lewis, ktorý sa v nasledujúcich desaťročiach priaznivo podpísal na mnohých produktoch.
Dizajn patrí k silným stránkam dánskej značky. Diskutovalo sa dokonca aj o tom, že dizajn iPod-u od Apple bol inšpirovaný bezdrôtovým telefónom so skrolovacím kolieskom BeoCom 6000 navrhnutým pre B&O Henrikom Sørigom Thomsenom.
90-te roky začali pre B&O v znamení prekonávania vnútornej krízy, aj prekážok v oblasti biznisu. V roku 1990 otvoril Bang & Olufsen svoju prvú predajňu pre koncových zákazníkov - dovtedy firma svoje produkty distribuovala cez predajcov spotrebnej elektroniky – a čoskoro nasledovalo mnoho ďalších. V roku 1999 už spoločnosť prevádzkovala len v USA 18 značkových predajní. Firma postupne zvyšovala počet svojich značkových obchodov a naopak utlmovala predaje u dealerov ponúkajúcich viacero rôznych značiek.


V máji 1991 správna rada vymenila manažment firmy a Anders Knutsen v čele spoločnosti pristúpil k radikálnym rezom. Za jeho pôsobenia sa Bang & Olufsen zmenil zo spoločnosti zameranej na masovú produkciu na firmu orientovanú na plnenie špecializovaných požiadaviek zákazníkov. Z produktov tohto obdobia spomeňme CD prehrávač BeoSound 9000 s meničom na šesť CD diskov za 4000 dolárov.
Ďalšie obdobie prosperity narušila, tak ako u mnohých iných výrobcov, ekonomická kríza v rokoch 2008/2009, keď ročné príjmy firmy klesli z 853 na 528 miliónov USD. V rámci reštrukturalizácie firma prepustila v Dánsku 300 zamestnancov a zastavila vývoj nových mobilných telefónov, MP3 a DVD prehrávačov a ďalších systémov. Namiesto toho podporila svoje tradičné silné stránky - vysokokvalitné audio a video produkty a zvukové systémy pre automobilový priemysel.
V roku 2010 sa spoločnosť B&O vrátila k zisku a v marci 2015 nadviazala spoluprácu s HP ako nový partner pre dodávky prémiových zvukových komponentov pre počítače a ďalšie zariadenia HP. Dánsky výrobca v tejto pozícii nahradil spoločnosť Beats Electronics.
Od slúchadiel po automobily
Viacero výrobcov high-endu sa presadilo aj v oblasti audiosystémov pre vyššiu triedu automobilov a platí to aj pre Bang & Olufsen. V roku 2003 začal B&O spolupracovať s automobilkou Audi na vývoji Hi-Fi systému pre jej luxusné modely. V roku 2005 sa zvukový systém založený na zosilňovači Beolab 5 s výkonom 1000 W stal realitou. Dostupný bol pre vlajkovú loď Audi A8. Audi postupne rozšírilo ponuku zvukových systémov B&O ako doplnkovej výbavy aj na modely A4, A5, A6, A7, Q5, Q7, TT a R8.
Audi vo svojich vozidlách ponúka tri audio systémy, okrem systému Audi Sound aj Bang & Olufsen Sound System s 3D zvukom vpredu a Bang & Olufsen Advanced Sound System s 3D zvukom vpredu, aj vzadu. Z 23 reproduktorov vytvárajú vždy dva reproduktory integrované v A-stĺpiku a v strope výškový kanál pre akustický 3D priestor.


Bang & Olufsen dodáva zvukové systémy aj pre ďalšie luxusné vozidlá ako Aston Martin DBS, Rapide, mnoho modelov BMW a modely AMG od Mercedes-Benz.
Vo svojich nových modeloch začal audiosystémy B&O používať aj Ford. Objavili sa napríklad v automobiloch F-150 model 2018 a Ranger model 2019.
Firma má už od minulého storočia silný drive aj v luxusných TV prijímačoch a pokračuje v ňom aj v súčasnosti. V roku 2011 predstavila inovatívny 3D TV prijímač BeoVision 7 s integrovaným Blu-ray prehrávačom a soundbarom a v roku 2012 smart TV BeoVision 11.
V tomto roku vznikla aj nová pobočka B&O Play, zameraná na konektivitu a špičkovú zvukovú kvalitu.
Latku zdvihol v roku 2016 LCD 4K Ultra HD televízor BeoVision 14 s operačným systémom Android, ktorý má reproduktory ukryté pod dubovou mriežkou a neskôr OLED TV BeoVision Eclipse, používajúci obrazový OLED panel LG s uhlopriečkou 55“, alebo 65“. Aj v tomto prípade ide, pochopiteľne, o 4K Ultra HD televízor s podporou Dolby Vision. Zaujímavý, ale v prípade B&O neprekvapujúci, je integrovaný all-in-one zvukový systém v podobe soundbaru.
Aktuálnou vlajkovou loďou televízorov B&O je Beovision Harmony. Tento OLED TV používa takisto panel od LG, ale dostupný je okrem 65“, aj so 77“ (195,6 cm) uhlopriečkou. A audiosystém je aj v tomto prípade maskovaný drevenou mriežkou v spodnej časti. Bang & Olufsen akoby vyvracal paradigmu, že moderné TV s tenkými obrazovkami majú často nevyhovujúce systémy na reprodukciu zvuku.
Z hľadiska pestrosti ponuky sú však nosnou časťou portfólia Bang & Olufsen reproduktory a zvukové systémy, vrátane multiroom riešení, a po nich slúchadlá.
Z reproduktorov spomeňme aktuálnu novinku v podobe bezdrôtového streamovacieho systému Beosound Balance, alebo absolútne dizajnérske „čudo“ Beosound Shape. V tomto prípade ide o modulárny nástenný reproduktorový systém, ktorý si môžete nakonfigurovať do formy podľa vlastného vkusu. V segmente slúchadiel ponúka B&O aktuálne niekoľko modelov na uši, ale ťažisko ponuky tvoria in-ear modely, teda slúchadlá do ucha. Zaujímavou novinkou je napríklad inovovaný Bluetooh model Beoplay E8 3rd Generation, ktorý dostal aj bezdrôtové nabíjanie a batérie s výdržou až 7 hodín hudby. Pozoruhodným nápadom je, že batérie v slúchadlách sa dajú bezdrôtovo až 4x nabiť z 800 mAh batérie zabudovanej v koženom puzdre, slúžiacom aj ako powerbanka.
Záber Bang & Olufsen je rozsiahly. Vďaka špičkovej kvalite, technologickým inováciám a na poprednom mieste aj vďaka originálnemu dizajnu, ktorý sa, na rozdiel od niektorých iných ikonických značiek high-end audia, neobmedzuje na niekoľko charakteristických prvkov, si produkty tejto značky našli množstvo nadšených fanúšikov. Veríme, že vďaka spolupráci spoločnosti BIS audio s touto ikonou Hi-Fi techniky sa teraz k obľúbeným produktom, aj k novinkám dostanete jednoduchšie a pohodlnejšie.
